İlaç şirketleri HIV’de uzun etkili tedavilerle büyüme hedefliyor: HSBC
HSBC, Gilead Sciences ve GlaxoSmithKline’ın (GSK) hasta uyumunu artırmak ve potansiyel olarak pazar büyüklüğünü genişletmek için uzun etkili (LA) tedavilere odaklanma stratejilerine dikkat çekti.
Gilead geçen ay HIV önlemesinde Purpose-2 denemesinden elde ettiği verileri açıkladı ve LA ürünü lenacapavir için %99,9’luk bir etkinlik oranı gösterdi. Bu, Temmuz ayındaki Purpose-1 denemesinde gözlemlenen %100’lük etkinlikten hafif bir düşüş oldu. Buna rağmen Gilead, lenacapavir’i maruz kalma öncesi profilaksi (PrEP) kullanımı için 2025’te piyasaya sürmeyi planlıyor, bu da önceki “2025 sonunda” rehberliğinden bir ilerlemedir.
Gilead’in uzun etkili HIV tedavisi, özellikle hem tedavi hem de önleme için LA ürünü cabotegravir’i zaten pazarlayan GSK ile rekabet ederken şirket için kritik bir adım olarak görülüyor.
LA rejimlerine geçişin, Gilead’in şaşırtıcı bir şekilde %80 olarak bildirdiği oral tedavi uyumundaki sorunları ele alması bekleniyor. LA tedavileriyle iyileştirilmiş uyum, aynı fiyat noktasında tam uyum varsayılarak pazarı teorik olarak %25 büyütebilir. Ayrıca, daha uygun tedaviler daha fazla hastayı bakımda tutabilir, bu da potansiyel olarak pazar büyüklüğünün artmasına ve daha iyi sigorta kapsamına yol açabilir.
Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri (CDC), 1,2 milyon Amerikalının PrEP’ten faydalanabileceğini tahmin ediyor, bu şu anda kullanan 400.000 kişiden önemli ölçüde daha yüksek. HIV tedavi pazarının 5-7 milyar dolar değerinde olacağı öngörülüyor, bu mevcut seviyenin iki katından fazla ve daha da genişleme potansiyeli var. Pazarın %90’ını oluşturan Gilead ve GSK, pazar değerini korumak için uzun etkili tedavilere yöneliyor. GSK, bir yıl önce 2021-2026 için orta haneli büyüme rehberliğini %6-8’e yükseltmişti.
Rekabet, uygulama yöntemine de uzanıyor. GSK’nın cabotegravir’i iki ayda bir iki intramüsküler enjeksiyon gerektirirken, Gilead’in lenacapavir’i altı ayda bir iki subkutan enjeksiyon içeriyor. Hasta tercihi bu tedavilerin başarısında rol oynayabilir. Gilead, lenacapavir için potansiyel içgörüler kazanmak amacıyla GSK’nın PrEP için LA tedavisi Apretude’u nasıl ele aldığını yakından izliyor.
Gilead’in Aralık 2024’te bir analist gününde görünümü, stratejisi ve ürün hattı hakkında bir güncelleme sağlaması bekleniyor. Şirketin ürün hattı, Biktarvy’nin 2033’teki patent süresinin dolmasından önce bu on yılın sonunda piyasaya sürülebilecek Biktarvy ve Lenacapavir’i birleştiren potansiyel bir tedaviyi içeriyor. Bu arada GSK, yılda bir kez uygulanan bir tedavi seçeneği olan VH310A’yı geliştiriyor ve insan denemelerine başlamak üzere, Moderna ise bir mRNA HIV aşısı üzerinde çalışıyor, bu da HIV tedavi alanında devam eden inovasyonu gösteriyor.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.