İngiltere, Türkiye’deki elektrikli demiryolu projesi için 680 milyon sterlinlik finansman sağlayacak
İngiltere, Türkiye’deki yeni yüksek hızlı elektrikli demiryolu için 680 milyon sterlinlik finansman sağlayacak.
İngiltere İhracat Finans Kurumu (UKEF) tarafından sağlanan 680 milyon Sterlin, Rönesans Holding’in Mersin’i Adana, Osmaniye ve Gaziantep şehirlerine bağlayan yüksek hızlı elektrikli demiryolunun inşaatını tamamlamasını sağlayacak.
Türkiye’nin en büyük ikinci konteyner limanını 241,4 kilometre mesafedeki şehir içlerine bağlayan daha düşük emisyonlu bir ulaşım bağlantısı sağlayacak olan demiryolunun, karbondioksit eşdeğeri emisyonlarını yılda 150 bin tonun üzerinde azaltması bekleniyor.
Rönesans Holding, UKEF’in Alıcı Kredi Hesabı aracılığıyla sağladığı finansman ile Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma Bakanlığı adına Mersin-Adana-Gaziantep hızlı tren inşaatını tamamlayacak. Dizel lokomotiflere dayalı mevcut demiryolunun yerini alacak olan elektrikli hat, Mersin-Gaziantep arasındaki mevcut güzergahlara daha düşük karbonlu bir alternatif sağlayacak.
UKEF destekli proje, Cardiff-Londra arasındaki mesafeden daha uzun bir demiryolu bağlantısı oluşturarak Türkiye’nin yüksek hızlı demiryollarının 10 bin kilometreye çıkarılması hedefine de doğrudan katkı sağlayacak.
Hızlı tren, Gaziantep’ten Mersin’e Adana ve Osmaniye üzerinden seyahat süresini 4 saat kısaltacak.
Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı Osman Çelik, İngiltere’nin İstanbul Başkonsolosluğu’nda düzenlenen toplantıda yaptığı konuşmada, Mersin-Adana-Gaziantep hızlı demiryolu yapım projesinin uluslararası taşımacılığı desteklediğine değindi.
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in Mersin-Adana-Gaziantep Hızlı Tren yapım projesine büyük önem verdiğini ve bu toplantıya katılmak istediğini belirten Çelik, “Türkiye bu projeyi çok önemsiyordu. Bu proje uluslararası taşımacılığı destekliyor.” söz konusu.
Bu projenin Türkiye’deki kıymetli projelerden biri olduğunu vurgulayan Çelik, “Türkiye ile İngiltere’nin yüzyıllar öncesine dayanan çok yakın ilişkileri var. Ticari, ekonomik ve kültürel iş birliği bağlamında ilişkilerimizin temelleri daha sağlam. Bildiğiniz gibi İzmir, Anadolu’nun ilk raylı sistemi. Aydın demiryolu hattı 1856 yılında bir İngiliz firması tarafından yapıldı.” dedi.
Çelik, İngiltere’nin Türkiye’nin sürdürülebilir ve sadık ticaret ortağı olmasından dolayı çok mutlu olduklarını belirtti.
“İngiltere-Türkiye ticari ilişkileri güçleniyor”
İngiltere İhracat Bakanı Malcolm Offord, İngiltere-Türkiye ticaret bağlarının güçlendiğini vurguladı.
İngiltere’nin Türkiye’ye ihracatının geçen yıl 8,5 milyar sterline ulaştığını kaydeden Offord, geçtiğimiz günlerde ülkeler arasındaki ihracat ve ithalatı daha da artıracak güncellenmiş serbest ticaret anlaşması planlarını açıkladıklarını bildirdi.
Offord dedi ki:
“Büyük bir dönüşümü beraberinde getirecek olan bu yüksek hızlı demiryoluna İngiltere İhracat Finans Kurumu, UK Export Finance’in verdiği destek bu başarı öyküsüne katkı sağlamaktadır. Bu anlaşma, dünyanın ilk demiryolu sistemine ev sahipliği yapan Birleşik Krallık’ın, demiryolu inovasyonu ve uzmanlığı ihracatında hala tüm hızıyla devam ettiğini gösteriyor. İngiltere ihracatçılarının projenin tedarikçisi olduğu UKEF öncülü, Başbakan’ın öncelikleri doğrultusunda ekonomik büyümenin devam etmesini sağlayacaktır.
Rönesans Holding, şu anda elektronik altyapı, ESG danışmanlık hizmetleri, katener ve mekanik bileşenler sözleşmeleri için İngiltere’deki tedarikçilerle temas halindedir. UKEF, Türk demiryolu altyapısı için büyük önem taşıyan bu anlaşmayı kreditörler JP Morgan, ING Bank ve BNP Paribas ile reasürörler İtalyan ve Avusturyalı ihracat kredi kuruluşları SACE ve OeKB ile ortaklaşa çalıştı. Birbirimizle ne kadar çok ticaret yaparsak, birlikte o kadar güçlü ve güvenli bir şekilde gelişeceğiz. Türkiye lig sıralamamızda ticarette ilk 20’de ama hızla yükseliyor.”
“Hedefimiz çevreye duyarlı, yakıtsız, elektrik kullanan demiryollarını teşvik etmek”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Dr. Yalçın Eyigün de Türkiye’nin hedefinin son 20 yılda demiryolunu genişletmek olduğunu belirterek, “Bu hedefi Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan koydu. Aynı zamanda otoyol olarak bölünmüş yollara da ihtiyacımız vardı. Bölünmüş yollarda 6 bin kilometreden 30 bin kilometreye geldik.” söz konusu.
Eyigün, 8 bin kilometre demir yolu olduğunu belirterek, “Son 20 yılda tüm altyapılarımızı yeniledik. Sinyalizasyonumuzu yüzde 50’ye çıkardık. Modernizasyonunu tamamladık. 5 bin kilometre demir yolu ekledik. Hızlı tren formatında 4 bin kilometre yapımı devam eden demiryolumuz var.” dedi.
Daha önce maksimum hızın 160 kilometre olduğunu kaydeden Eyigün, “Dünyada teknoloji geliştikçe 200-250 kilometre hızlandık. Şimdi 350 kilometre hızlı tren için çalışıyoruz. ‘Ankara-İstanbul arası trene binin, uçağa binmeyin’ diyoruz. şeklinde konuştu.
Eyigün, yük taşımacılığında demiryolunu 6 katına, yolcu taşımacılığında ise üç katına çıkarmak için emin adımlarla ilerlediklerini söyledi.
İngiltere’nin İstanbul Başkonsolosu Kenan Poleo, Türkiye ile İngiltere arasındaki ikili ticaret hacminin 23,5 milyar sterlin olduğunu belirtti.
“Bu anlaşma, heyecan verici küresel ortaklıkların önünü açıyor”
Rönesans Holding Lideri Dr. Erman Ilıcak da bu anlaşma ile Türkiye’de yüksek hızlı demiryolu projesi ve demiryolu hatlarının yapımını garanti altına almaktan büyük mutluluk duyduklarını belirterek, şunları kaydetti:
“Mevcut demiryolu sınırını hızlı tren sınırına dönüştürdüğümüzde, düşük karbonlu bir seyahat alternatifi yaratarak hem olumsuz çevresel etkiyi azaltmış olacağız hem de bölgede orta sanayi ilişkisi yaratarak ticareti güçlendirmiş olacağız. Rönesans Holding olarak Türkiye’nin ulusal çevre eylem planına ve altyapı gelişimine katkıda bulunmaktan gurur duyuyoruz.
İngiltere İhracatçılar Birliği ile yürüttüğümüz verimli iş birliği sonucunda Türkiye’nin güneyinde dönüştüreceğimiz elektrikli hızlı demiryolu projesi için 781 milyon Euro’luk finansman sağladık. Bu anlaşma, Türkiye ve İngiltere arasındaki işbirliklerine büyük katkı sağladığı gibi, heyecan verici küresel iştiraklerin de önünü açtı.”